5 stappen om een goed LinkedIn profiel te maken!

Jacinta /

3 minuten

Linkedin is hét ultieme sociale netwerk voor professionals die willen netwerken met andere professionals en op de hoogte gehouden willen worden van nieuwtjes binnen hun vakgebied. Het hebben van een goed LinkedIn profiel geeft jou dan ook zoveel meer kans op een baan via dit netwerk. Hierdoor is het belangrijk dat jij de tijd neemt om deze correct in te vullen. Hoe doe je dit?

 

1. Kies een juiste profielfoto

Jouw profielfoto is het eerste wat wordt gezien op LinkedIn. Het is een eerste introductie en mensen baseren hun eerste impressie dan ook op jouw foto. Hoe slecht eigenlijk ook, maar mensen zijn toch visueel ingesteld. Kies een professionele foto, of in ieder geval eentje die professioneel lijkt en van hoge kwaliteit is. Zorg ervoor dat het een recente foto is en die jou echt representeert. Dus geen groepsfoto of een foto van afstand. Geen foto op je profielfoto is al helemaal een no-go.

 

2. Formuleer de juiste kopregel

De kopregel is één van de belangrijkste onderdelen voor een goed LinkedIn profiel. Er zijn drie onderdelen van jouw LinkedIn profiel die altijd als eerste te zien zijn. Dat zijn jouw naam, foto en de kopregel. Zorg er dan ook voor dat jouw kopregel duidelijk is en dat er geen overbodige of minder relevante zaken in staan. Vermeld dan ook altijd jouw functie in de kopregel en voor welk bedrijf je werkt. Indien recruiters of hr-managers dan op zoek zijn naar iemand met die functie, dan kom jij al snel boven in de zoekresultaten. Het is dus cruciaal om de juiste zoekwoorden in jouw kopregel te vermelden.

 

3. De samenvatting is de basis van een goed LinkedIn profiel

De samenvatting kun je zien als een korte introductie tot jouw carrière, voor iedereen die op jouw LinkedIn profiel terecht komt. Het is een kans om je eigen verhaal te vertellen! Houd je samenvatting kort, maar krachtig en vermijd dat je alleen maar over jezelf aan het praten bent.

Je schrijft een korte beschrijving van je carrière, waarbij je vertelt wat jouw carrièredoelen en ambities zijn. Vertel welke problemen jij op zou kunnen lossen en wat voor waarde jij toevoegt.

Ook kun je in de samenvatting video’s, media, artikelen, etc. bijvoegen die jouw skills en vaardigheden bevestigen.

 

4. Ervaring en opleidingen

Ook bij deze secties houd je het kort en krachtig. Je wilt niet per baan, stage of bijbaan vertellen wat je precies hebt gedaan en wat je dagelijkse taken waren (of zijn). Want daar is je cv voor (check ook alle do’s & don’ts voor je cv)😊. Vermeld bij je ervaring in ieder geval de functie titels, bedrijfsnamen, datums (in maanden en jaren) en één regel per functie die uitlegt wat je hoofdtaken waren en eventueel wat je hebt bereikt en waar je trots op bent.

 

5. Skills

Je kunt tot ongeveer 50 skills toevoegen bij dit onderdeel, maar die wil je niet allemaal gebruiken. Zet hier dan ook geen skills neer die niks met jouw functie te maken hebben of skills die erg voor de hand liggen. In plaats daarvan wil je juist jouw belangrijkste skills bovenin zetten. Weet jij niet goed welke skills je neer kunt zetten? Kijk dan bij het profiel van andere professionals met jouw functie en check welke skills zij hebben. Indien jij deze ook beheerst kun je ze toevoegen aan jouw skills. Je kunt deze skills ook laten aanbevelen door anderen, zodat jij nog hoger in de zoekopdrachten komt. Wist jij al dat als je dit bij anderen doet, je dan zelfs op hun profiel terecht komt?

 

Zie jouw LinkedIn profiel dus eigenlijk als jouw personal brand!

OOK INTERESSANT