5 tips om jouw productiviteit te verhogen

Jacinta /

4 minuten

5 tips om jouw productiviteit te verhogen

Soms heb je van die dagen dat niks lijkt te lukken en je maar niet je taken af kunt krijgen. Dat alles langer lijkt te duren en alles interessanter is dan het werk wat er toe doet. Terwijl je de volgende dag door je takenlijst heen lijkt te vliegen en alles af kunt ronden. Is dit herkenbaar? Tijdens het werk wil je natuurlijk wel zoveel mogelijk uit je werkdag halen, maar niet nog meer uren werken. Om dit voor elkaar te krijgen, geven wij 5 tips om je productiviteit te verhogen!

 

Wat is onze definitie van productiviteit?

Voordat we de 5 tips geven, willen we eerst graag onze definitie uitleggen. Productief zijn betekent niet automatisch dat je harder moet werken en de hele dag druk bent, maar dat je juist slimmer gaat werken. Dus wanneer ben je dan ‘productief’? Onze definitie van productiviteit is ‘de verhouding tussen het bereikte resultaat en de bijbehorende gebrachte offers’. Deze doelen kunnen voor iedereen anders zijn, waardoor iedereen ‘productief’ op zijn eigen manier interpreteert.

 

1. Bepaal eerst jouw doelen

Heb jij nog geen doelen opgesteld? Wanneer je heldere doelen opstelt, geef je richting aan waar je naartoe wilt en wat je wilt bereiken. Doelen kun je opstellen voor zowel je privéleven als voor op het werk. Dit kunnen grote doelen zijn, maar ook subdoelen m het grote doel te behalen. Zorg ervoor dat je deze doelen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) maakt. Zo maak jij je doelen duidelijk en inzichtelijk. Schrijf ze op en leg deze op een plek waar je ze elke dag kunt zien. Op deze manier word je dagelijks herinnerd aan jouw doelen en word je dagelijks gemotiveerd. Ook blijf je gefocust, omdat je jouw doelen duidelijk hebt uitgeschreven. Door doelen op te stellen bevorder je de productiviteit.

 

2. Planning en takenlijst

Nu je jouw doelen hebt uitgeschreven, is het tijd om op te schrijven welke taken jij hiervoor moet doen. Deze taken schrijf je natuurlijk niet op losse post-its, maar noteer je op een takenlijst. Door deze taken af te krijgen, kun jij jouw doelen behalen. Wat noteer jij dan allemaal op deze lijst? Deze takenlijst kun je opdelen in urgente en minder urgente zaken. Nu zie je in één oogopslag aan welke taken je eerst moet beginnen en welke wel eventjes kunnen wachten. Nu zijn als het goed is alle taken uit je hoofd en staan ze op papier. Aan deze taken kun je een tijd hangen, zodat je weet hoelang je in totaal kwijt bent aan je takenlijst volbrengen. Plan niet je hele dag vol, zo blijft er nog ruimte over voor spoedklusjes en ad hoc zaken.

 

3. Ontdek op welk dagdeel jij bergen werk verzet

Iedereen heeft wel een dagdeel wanneer hij of zij het meest productief is. Bij de een kan dit in de middag zijn en die doet dan in de ochtend taken die makkelijker zijn en minder tijd kosten. Een ander is juist in de ochtend het productiefst en doet in de middag liever makkelijkere en minder tijdrovende klusjes. Wanneer is jouw piekmoment? Weet je niet wanneer jij het productiefst bent? Geen zorgen! Houd een week lang van jouw taken bij wanneer je dit hebt gedaan en hoelang je hiermee bezig bent geweest. Zo kom je er vanzelf achter op welk moment van de dag jij het meeste werk doet. Benut dit moment dan ook door de lastigste en belangrijkste taken tijdens jouw piekmoment te doen.

 

4. Focus je op één taak tegelijk

‘Vrouwen zijn beter in meerdere dingen tegelijk doen dan mannen’ is een veelbesproken gerucht dat rondgaat. Laten wij dit gerucht maar snel ontkrachten. Uit een onderzoek van de Harvard Business Review blijkt dat er geen verschil is tussen mannen en vrouwen. Beide geslachten zijn namelijk even slecht op het gebied van multitasken. Vaak denken we dat we aan het multitasken zijn, maar in feite switchen we van taak naar taak. Daarom wordt dit ook wel switchtasken genoemd. Het kost ons juist veel energie en tijd om van taak te wisselen, waardoor dit switchtasken helemaal niet zo effectief is. Richt je aandacht op één taak tegelijk en focus je daar op. Zodra deze taak af is, ga je naar de volgende. Dit zorgt voor een verhoging van de productiviteit.

 

5. Leer om vaker ‘nee’ te zeggen

Je bent als mens zijnde geen robot of een machine. We kunnen gewoon geen 100 dingen tegelijk op een dag doen. Dat betekent dus dat we keuzes moeten maken en beslissen wat wel of niet prioriteit heeft. Krijg jij vaak verzoekjes van jouw collega’s om een taak voor ze te doen? Check eerst hoelang jouw takenlijst is. Barst jouw takenlijst uit zijn voegen? Wijs zijn of haar verzoek netjes af en leg gewoon uit dat jij anders niet aan jouw eigen taken toekomt.

Probeer zo nu en dan een beetje collegiaal te zijn door wel een taak van iemand over te nemen. Mocht het een keer andersom gebeuren dat jij iets écht niet af krijgt, dan zul je het zelf ook fijn vinden als iemand jou uit de brand helpt.

 

Bonustip

Geen enkele persoon houdt het vol om 8 uur lang non-stop door te werken. Het is daarom fijn om af en toe eventjes een korte pauze in te lassen van 5 of 10 minuten. Pak een kopje koffie of loop een rondje, gewoon om even je hoofd leeg te maken.

OOK INTERESSANT