5 tips voor een succesvolle samenwerking

Jacinta /

3 minuten

5 tips voor een succesvolle samenwerking

Een succesvolle samenwerking tussen collega’s is vaak essentieel voor een bedrijf. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de productiviteit en efficiëntie wordt verhoogd. Hoe fijn dat ook klinkt voor jouw baas, in de praktijk blijkt dat dit voor de werknemers nog wel eens een uitdaging kan zijn. Soms gaat deze samenwerking prima, maar wat als jij moet samenwerken met die onuitstaanbare collega? Hoe ga jij dit dan oplossen om alsnog tot een succesvolle samenwerking te komen? Check deze 5 tips voor een succesvolle samenwerking!

1. Stel duidelijke doelstellingen op

Uiteraard stellen jullie eerst realistische en concrete doelstellingen op. Wellicht een no brainer, maar check daarna even of alle doelstellingen wel écht duidelijk zijn bij alle teamleden. Ligt iedereen op één lijn met elkaar en hebben jullie hetzelfde doel voor ogen? Dat is namelijk wel zo handig, anders schiet het hele idee van samenwerken zijn doel voorbij, letterlijk… Door doelstellingen op te stellen hebben jullie iets om naartoe te werken en het zorgt ervoor dat iedereen (als het goed is) gefocust blijft. Communiceer deze naar alle teamleden en zorg dat ze makkelijk terug te vinden zijn. Daarnaast is het belangrijk dat jullie duidelijk maken wat er voor nodig is om die doelstellingen te behalen. Er kunnen nog zulke mooie doelstellingen zijn opgesteld, maar welke stappen moeten ondernomen worden om bij jullie einddoel te komen? Rome is immers ook niet in één dag gebouwd.

 

 2. Taakverdeling en verantwoordelijkheden

Om tot een goed eindresultaat en succesvolle samenwerking te komen, is het van belang dat er een juiste rolverdeling wordt gemaakt. Wie neemt welke taken op zich? Wie is er verantwoordelijk voor wat? Als dit eenmaal duidelijk is en vastgelegd, kunnen teamleden niet zomaar taken naar iemand anders toeschuiven. Of nog erger, andere collega’s de schuld geven van werk dat nog niet is afgemaakt. Ja, van je collega’s moet je het soms hebben hè. Om deze rolverdeling te maken, is het handig om van iedereen zijn sterke en zwakke punten te weten. Zo kan iedereen doen waar hij of zij goed in is en waarschijnlijk ook voor aangenomen is. Hoewel iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen taken, is iedereen verantwoordelijk voor het eindresultaat. Daarom werken jullie in een team.

 

 3. Communicatie is key

Hoe meer teamleden er zijn, hoe sneller er ruis kan ontstaan binnen het team. Je kunt het vergelijken met het spelletje van vroeger. Eén persoon vertelt een verhaal aan de persoon naast zich, die vertelt weer op zijn eigen manier door aan de volgende en uiteindelijk leidt het verhaal zijn eigen leven. De oplossing om conflicten te voorkomen is een heldere en open communicatie. Praat met elkaar en niet over elkaar. Daarnaast is het een goed plan om zo nu en dan met zijn allen te sparren, om weer nieuwe inspiratie te krijgen. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen zich vrij genoeg voelt om zijn hersenspinsels out in the open te strooien. Creëer met het team zo’n prettige omgeving, dat iedereen zijn mening wilt en durft te uiten. Het is belangrijk om open en eerlijk te kunnen zijn naar elkaar. Klinkt simpel toch?

 

4. Blijf respectvol met elkaar omgaan

Naast het normaal communiceren met elkaar, is het ook belangrijk om iedereen te behandelen zoals jijzelf ook behandeld zou willen worden. Niet iedereen is hetzelfde, diversiteit is prima. Dit kan in een team zelfs in zijn voordeel werken! Waar het ene teamlid een tekort kan hebben aan een bepaalde skill, kan een ander deze juist opvullen met zijn talent. Hiervoor is het dus de taak om inzicht te krijgen in elkaars kwaliteiten, maar ook in elkaars beperkingen. Respecteer elkaar om deze verschillen en spreek waardering uit naar elkaar. Iedereen houdt er stiekem toch van om complimentjes te krijgen? 😊 Maar moet jij samenwerken met jouw allergrootste aardsrivaal of met iemand die in je allergiezone zit? Helaas ook dan geldt het advies; blijf respectvol.

Dramatische taferelen met een collega is echt niet chique en kan het behalen van jullie doelstelling alleen maar vertragen.

 

5. Collegialiteit

De samenwerking zal een stuk soepeler verlopen als de teamleden regelmatig belangstelling voor elkaar tonen. Het is dan ook raadzaam dat jullie samen sociale activiteiten ondernemen voor teambuilding, zoals een borrel, feestje, verjaardag, kroegentocht, gezamenlijke lunches, etc. Zorg voor een kantoorruimte waarbij jullie allemaal in één ruimte zitten, zodat jullie elkaar vaak genoeg zien. Indien dit allemaal niet mogelijk is vanwege thuiswerken, bestaat er gelukkig altijd nog zoiets als Skype, Teams en FaceTime. Antenna heeft onlangs een handige blog gemaakt over digitale tools om het samenwerken makkelijker te maken. Super handig!

Maak vooral lol met elkaar en schep een band. Dit is bevorderend voor de samenwerking en de uiteindelijke doelstelling. Uiteraard moet er nog wel gewerkt worden haha, je bent er immers niet om een nieuwe bestie te zoeken.

In je hele leven zul je waarschijnlijk vaker met mensen moeten samenwerken die je niet aardig vindt. Onthoud bovenstaande tips en dan kun je ze in iedere situatie gebruiken!

OOK INTERESSANT