Het ultieme Linkedin profiel

Sjelle /

2 minuten

Of je het leuk vindt of niet, recruiters gebruiken Social Media om sollicitanten te screenen. Facebook en Twitter worden door recruiters gebruikt om een meer persoonlijke indruk van een sollicitant te krijgen. Dit als aanvulling op het meer zakelijke beeld dat ze via LinkedIn al kregen. Zorg dus dat je je ‘social’ uitstraling al op orde hebt voordat je je sollicitatiebrief hebt verstuurd.

Maar hoe maak je dat nu eigenlijk, een goed LinkedIn profiel?

Wanneer je een profiel aanmaakt helpt LinkedIn je in ieder geval al goed op weg. Het vraagt je naar opleidingen, werkervaring, vaardigheden en een profielschets. Begin makkelijk en vul de suggesties alvast in. 

Werkervaring

LinkedIn mag het je hier dan makkelijk in maken; denk er niet te makkelijk over!

Zorg dat je bij werkervaring duidelijk, maar kort en bondig weergeeft wat jouw verantwoordelijkheden zijn. Werk je nog bij je eerste werkgever, maar heb je al een keer promotie gemaakt? Laat dit dan zien door meerdere functies toe te voegen.

Denk ook goed na wat jouw doel is bij het invullen van werkervaring. Wil je jouw profiel aantrekkelijk maken voor recruiters en hr-medewerkers omdat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging? Of heb je een commerciële functie en wil je als betrouwbare gesprekspartner voor die potentiële klant overkomen? Bepaal voor jezelf welke kant je op wil met je profiel.

Vaardigheden

En dan zijn er ook nog de LinkedIn vaardigheden. Er is geen minimum of maximum aantal vaardigheden dat je moet toevoegen. Zorg er wel voor dat deze vaardigheden echt specifiek iets over jou zeggen en niet uit de lucht gegrepen zijn.

Vaardigheden zijn goed te combineren met een persoonlijke samenvatting. In deze samenvatting vertel je wie je bent, wat jouw doelstellingen zijn en waar je in uitblinkt. Jouw sterke punten moeten dan natuurlijk overeenkomen met de vaardigheden.

Foto

En als laatste; zorg voor een goede profielfoto met passende introductieregel! LinkedIn is een netwerk pagina voor professionals. Jouw connecties verwachten een professionele foto, geen vakantiefoto aan het water met een labrador. Zorg er in de introductieregel voor dat je jezelf al herkenbaar maakt. Een pakkende functietitel en werkgever zijn al snel voldoende.

OOK INTERESSANT