Online marketing survival guide

Robin /

3 minuten

Praktische overlevingsstrategieën voor de online marketeer

 

Wij zijn alvast tegen alle lampen aangelopen zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Oftewel, we spreken uit ervaring. Dit is jouw bijbel. Houd dit naslagwerk te allen tijde aan je zijde wanneer je jouw plicht uitvoert. Deel het met medemarketeers, ze zullen je dankbaar zijn.

Na het lezen van deze guide:

  • Kan jij omgaan met mensen die jouw vak niet begrijpen
  • Weet jij online marketing uit te leggen in gewone mensentaal
  • Besef jij wat je wel en niet met het management moet delen
  • Laat jij je niet meer kisten door het kastje en de muur
  • Raak jij het overzicht niet kwijt

 

1. Omgaan met marketing leken

Als online marketeer denk je vanuit de klant en handel je naar het Google algoritme. Je weet hoe het internet werkt en hoe je daar op inspeelt, zonder de ‘user experience’ te vergeten. Als je eenmaal zo denkt, kan je nooit meer anders denken. Het wordt onderdeel van je DNA. Collega’s buiten de marketing hebben die mindset vaak niet. Het kan frustrerend zijn om hetzelfde verhaaltje tien keer uit te leggen. Vergeet echter niet dat jij het ook hebt moeten leren, en dat het niet zo raar is dat anderen het niet meteen begrijpen. Dus, kom je in zo’n situatie? Onderneem dan de volgende stappen:

  • Chill out, word niet bijdehand, blijf supportive.
  • Zeg dat het iets anders werkt dan hij/zij denkt en geef aan dat je het graag uitlegt.
  • Leg het probleem in begrijpelijke taal uit, zie volgende paragraaf.
  • Geniet van het feit dat je iemand iets hebt kunnen leren.

 

2. Je vak uitleggen in Jip en Janneke taal

We geven je hier een paar voorbeelden van zinnen die je misschien ooit moet uitspreken, met het begrijpelijke alternatief. Voor als je collega’s minder van online marketing weten dan jij. Gebruik dit als inspiratie voor vergelijkbare gevallen.

Er zit een bug in de API. Die twee programma’s communiceren niet meer goed met elkaar.
De XML feed moet opnieuw worden geïndexeerd. Het lijstje waar de informatie vandaan komt is even niet up-to-date.
Regelmatig nieuwe content posten heeft een positief effect op je ranking in zoekmachines. Veel blogs schrijven, dat vindt Google leuk.
Ik heb een lookalike audience gemaakt van onze Facebook followers zodat we daarop kunnen targeten. Ik heb een lijst gemaakt van mensen op Facebook die heel erg lijken op de mensen die onze pagina leuk vinden. Grote kans dat die ook interesse in ons hebben.
Duplicated content is killing voor je ranking. Google houdt niet van plagiaat.
Zonder die tracking pixel kan ik de ROI van dat kanaal niet meten. Zolang ik niet kan meten hoe bezoekers bij ons terecht zijn gekomen, weet ik niet of onze marketing euro’s goed besteed zijn.

 

3. De juiste data rapporteren

Niet-marketeers denken al snel dat het om traffic gaat. Een stijgende lijn in bezoekersaantallen willen ze zien. Terwijl dit in lang niet alle gevallen het meest gunstig is. Zet je een andere H1 op je homepage waar minder op wordt gezocht, maar die wel minder concurrentie heeft en relevanter is voor jouw website? Dan is dit gunstig voor je ranking en zal je conversiepercentage waarschijnlijk omhoog gaan. Minder verkeer, wel betere prestaties. Maar ga je dat allemaal proberen uit te leggen? Je kan ook gewoon cijfers presenteren die altíjd relevant zijn. Bijvoorbeeld…

  • Aantal conversies en omzet. De baas wil altijd weten wat er wordt verdiend.
  • Conversiepercentage vergeleken met benchmarks. Waarmee je aantoont hoe goed de website is geoptimaliseerd voor conversies.
  • Bezoekerskwaliteit. Komen bezoekers terug? Bezoeken ze meerdere pagina’s? Blijven ze lang op je site?
  • SEO scores en domeinautoriteit. Doet de site het goed in zoekmachines, laden de pagina’s snel?

 

4. Het kastje, de muur én jezelf blij houden

Je laat een aanpassing doen in de koppeling tussen twee verschillende software programma’s. Een technisch probleem doet zich voor dat jij niet kunt oplossen. Het kastje zegt dat het probleem bij de muur ligt en andersom. Wat te doen?

  • Vraag het kastje of alle mogelijke issues al zijn uitgesloten aan zijn kant.
  • Vraag advies aan het kastje over wat je de muur het beste kunt vragen.
  • Probeer het kastje en de muur met elkaar in contact te brengen om het probleem sneller en efficiënter op te lossen.

 

5. Prioriteiten stellen

Je hebt als online marketeer verschillende kwaliteiten nodig. Analytisch, strategisch en creatief bijvoorbeeld. Snel schakelen tussen deze denkwijzen kan soms lastig zijn. Probeer dit dus zo min mogelijk te doen!

  • Blok uren in je agenda waarin je aan een bepaalde taak gaat werken.
  • Plan op dezelfde manier een paar ‘adhoc momenten’ in, waarin je kleine taken doet en mails beantwoordt.
  • Laat je alleen onderbreken door dringende zaken die niet kunnen wachten.
  • Houd de planning enigszins flexibel zodat je je er makkelijker aan kunt houden. En houd jezelf er dan ook aan!

Op deze manier wordt het ook makkelijker om lange-termijn plannen te realiseren. Blok 2 uur in je agenda en begin aan dat grotere project. Na die 2 uur kijk je hoe ver je bent gekomen en blok je alvast een nieuw moment in je agenda om ermee verder te gaan.

OOK INTERESSANT