5 tips om een baan in marketing te vinden

Robin /

2 minuten

Je bent marketing student (of al afgestudeerd) en zoekt een baan. Je docenten hebben in 4 jaar tijd het woord ‘internet’ misschien 6 keer in de mond genomen maar vacatures staan vol met woorden als digital, online, databases, automation, social, SEO en content. Juist, bedrijven zijn niet meer op zoek naar iemand die een 10 jarenplan komt schrijven of enquêtes gaat maken. Langzaam zullen de onderwijsprogramma’s wel worden aangepast aan de nieuwe digitale wereld, maar daar heb jij nu niets aan. Hoe ga je hier dan wel mee om? Met deze 5 tips vergroot jij je kans op een functie in de veranderende wereld van marketing!

 

  • Begin al tijdens je studie

Je studie is een goede basis, maar door alleen colleges bij te wonen wordt je geen (online) marketing professional. Marketing is praktisch en verandert met de dag. Het onderwijs gaat niet zo snel in al deze nieuwe ontwikkelingen mee. Verdiep je daarom tijdens je studie al in online marketing kanalen en de bijbehorende tools. Zoals Mailchimp voor email marketing, Google Adwords voor online advertising, Google Analytics voor data analyse en ga zo maar door. Lees blogs, kijk youtube video’s, volg online courses, en vooral… blijf up to date! Marketingfacts en Frankwatching zijn goede sites hiervoor.

 

  • Doe een traineeship

Je diploma op zak en op zoek naar een baan? Je krijgt waarschijnlijk vaak te horen dat je te weinig ervaring hebt of te weinig kennis van online tools. Een traineeship is een uitkomst! Er zijn tegenwoordig al veel online marketing traineeships en er komen er steeds meer bij. Tijdens een traineeship leer je alle kneepjes van het vak, behaal je tal van nuttige certificaten en doe je meteen werkervaring op binnen een bedrijf. En met een beetje mazzel kan je er na de traineeship nog blijven werken ook.

 

  • Bouw een netwerk op

Cliché, I know, maar zo waar! Zorg dat je een compleet en up-to-date Linkedin profiel hebt. Besteed tijdens je studie veel aandacht aan het ontmoeten van mensen van andere bedrijven, bijvoorbeeld tijdens stages, en zorg dat ze weten wie jij bent en wat jij wilt. De cijfers liegen er niet om. Met 23% is het eigen netwerk nog altijd de meest effectieve bron voor het vinden van een baan.

 

  • Maak een creatief CV

Als marketeer moet je verschillende eigenschappen hebben. Analytisch, strategisch, maar ook creatief. Het kan zeker geen kwaad om een creatief CV te hebben. Als je googled op creatief CV krijg je talloze leuke voorbeelden. Maak het vooral niet te gek en zorg dat het past bij jou als persoon. Lees ook ons blog met tips voor een perfect CV.

 

  • Kies een richting

Binnen de online marketing heb je nog allerlei specialisaties. Waaronder SEO, SEA, social media, e-mail, CRO, affiliate, display en strategie. Veel vacatures zijn gericht op een van deze specialisaties maar er worden ook regelmatig allround marketeers gezocht. Je hoeft je dus niet perse te focussen op 1 ding, het is juist goed om overal wat van af te weten. Wel is het handig om een beetje te weten welke richtingen je interesseren en je hier dan meer in te verdiepen. Naast de verschillende richtingen heb je ook nog de keuze voor het type bedrijf. Je kan bij een online marketing bureau aan de slag, waarbij je voor meerdere klanten werkt. Of je wordt inhouse marketeer, waarbij je alleen verantwoordelijk bent voor de marketing van het bedrijf zelf.

OOK INTERESSANT