Just getting started? Zo schrijf je een sollicitatiebrief!

Carrieretips – 29 Apr 2022 door Sanne Rietvelt

 

Dan sta je op het punt om te solliciteren, vragen ze je opeens om een sollicitatiebrief mee te sturen. Sorry, een wat? Als jouw wenkbrauwen meteen omhoog schieten en je handen al wat klammer aanvoelen, dan ben jij één van de velen die dit maar vaag vindt. Maar geen zorgen, we helpen graag!

Wat is een sollicitatiebrief?

Een sollicitatiebrief wordt ook wel eens een motivatiebrief genoemd. Maar met een synoniem begin je verder ook niks, dus laten we er even helemaal doorheen gaan. Een sollicitatiebrief is een brief die de motivatie uitdrukt om een bepaalde functie bij een bepaald bedrijf te vervullen. Je stuurt deze brief meestal mee als aanvulling op een cv. In een cv staat namelijk vooral feitelijke informatie: Waar je hebt gestudeerd, welke opleiding je hebt gedaan en waar je hebt gewerkt. Maar de persoonlijkheid van degene die al deze fantastische dingen heeft bereikt? Dat komt dus aan bod in een sollicitatiebrief.

 

Oké, maar wat zet ik dan in een goede sollicitatiebrief? 

Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je jouw hele cv stap voor stap gaat toelichten in die brief. Het gaat over een specifieke baan. Dus dan is het niet gek om duidelijk te maken waarom jij er perfect voor bent. Aan de hand van relevante prestaties die in jouw cv staan, motiveer je waarom jij die ene perfecte kandidaat bent. Een sollicitatiebrief is dus eigenlijk een persoonlijke brief aan een toekomstig werkgever, waarin je concreet toelicht wat jou de beste keuze maakt. 

En hoe verleidelijk het ook is, schrijf geen algemene brief die je naar meerdere bedrijven zou kunnen sturen. Ik begrijp het, echt waar. Want, waarom tien brieven schrijven om tien keer vergelijkbare sterke punten te benadrukken? Maar hoe kan je iemand overtuigen dat jij de topper bent die zij zoeken, als je een brief schrijft die zo algemeen is dat hij over elk bedrijf zou kunnen gaan?

 

Doe onderzoek

Een sollicitatiebrief hoort persoonlijk en gericht te zijn, zodat er geen twijfel bestaat dat jij die ene baan wil hebben. De rest kan je gestolen worden. Vermijd dus algemene verwoordingen en stop tijd in onderzoek. Kijk naar de website van het bedrijf. Waar staan ze voor? Wat zijn de kernwaarden en doelstellingen? Valt de bedrijfscultuur te achterhalen en zijn er recente mijlpalen waar ze trots op zijn? Het is belangrijk dat jij dit weet omdat dit wel eens jouw nieuwe dagelijkse omgeving zou kunnen worden. Jij moet je dus ook in deze visie kunnen vinden. Zorg daarnaast ook dat je de invulling van de functie waar jij op solliciteert goed kent. Want een HR medewerker bij een digital media bedrijf voert niet noodzakelijk dezelfde taken uit als een HR medewerker bij een internationale groothandel. Trouwens, goed geïnformeerd zijn over waar je begint helpt jou alleen maar om te achterhalen of dit echt de omgeving is waar jij naar op zoek bent. Win-win dus.

Genoeg gezegd, let’s write!

Dan vertel ik net zo leuk dat een sollicitatiebrief persoonlijk is, komen er regels. En er zijn inderdaad een aantal richtlijnen wanneer het gaat over het schrijven van een sollicitatiebrief. Dit is niet om het moeilijk te maken, maar om ervoor te zorgen dat jij de aandacht van de lezer vast weet te houden. Want jij wil niet één van de vele verhaaltjes zijn. Nee, jij wil die topper zijn die er tussenuit springt.

 

Intro

Hoe beginnen we daar dan aan? Nou, met een sterke opening. Kort maar krachtig. Dat klinkt cliché, maar in een wereld waarin snel schakelen de norm is, is het belangrijk dat ook jij snel een punt kan maken. Begin een opening daarom bijvoorbeeld met hoe jij met de functie in aanraking bent gekomen.

 

“Tijdens mijn online zoektocht naar een baan als financieel medewerker kwam ik XXX bedrijf tegen. Na het lezen van XXX was ik meteen verkocht en wist ik dat dit de baan is waar ik naar op zoek ben.”

 

Midden

Bam! Toon gezet, intentie duidelijk gemaakt. Van daaruit rol je makkelijk verder in je verhaal. Want, dit is het moment, nu blaas jij ze omver met die motivatie. Dit doe je door een link te leggen tussen de vaardigheden uit jouw cv en de functie waar je op solliciteert. Zo kun je vertellen waarom de skills vanuit jouw opleiding en eerdere werkervaring jou die geschikte kandidaat voor de functie maken. Het toevoegen van een concreet voorbeeld maakt het punt alleen maar sterker.

 

“In de vacature staat dat jullie op zoek zijn naar iemand die Engels op een zakelijk niveau spreekt. Tijdens mijn stage bij XXX bedrijf in Boston kwam ik dagelijks in contact met diverse inhoudelijke vragen over facturen. (voeg voorbeeld toe)”

 

En natuurlijk is het minstens net zo belangrijk om aan te geven waarom je perfect past binnen het bedrijf. In eerste instantie is een sollicitatie zelf natuurlijk al een blijk van interesse. Maar wanneer je kan aantonen dat jij je hebt verdiept in de bedrijfscultuur en dat je de link met jezelf kan leggen, laat je toch weer een stukje motivatie en interesse zien. Dit komt vaak neer op een stukje over jezelf en jouw persoonlijke eigenschappen delen, die dan ook nog eens aansluiten bij de visie van het bedrijf.

 

“Wat mij aanspreekt bij XXX bedrijf is de drang om altijd te streven naar betere resultaten. Vanuit ervaring XXX herken ik mijzelf ook heel erg in deze visie.”

 

Afsluiting

Ook een afsluiting is bij voorkeur kort en krachtig. Je hebt namelijk alles wat ze willen weten al verteld en we willen herhaling vermijden. Het is dan ook vaak voldoende om af te sluiten met de wens om persoonlijk in contact te komen met de verantwoordelijke binnen het bedrijf.

 

“Bij deze hoop ik dat mijn enthousiasme om deel uit te maken van XXX bedrijf goed heb kunnen overbrengen. Ik zou eventuele vragen graag toelichten in een persoonlijk gesprek.”

 

Opsturen die handel

Dus, nu staat er een knaller van een sollicitatiebrief klaar. Naar wie stuur je die dan? Probeer altijd na te gaan wie de sollicitatie in behandeling neemt, dit staat meestal weergegeven bij de vacature. Een persoonlijke aanschrijving is namelijk altijd beter dan een generieke: “Beste heer/mevrouw”. 

That’s it! Dat valt hartstikke mee, toch? Als je deze basisstructuur aanhoudt dan schrijf jij gegarandeerd een krachtige sollicitatiebrief waarmee je jezelf onder de aandacht brengt bij een bedrijf. Mocht je toch die “extra mile” willen gaan, dan hebben we nog wat aanvullende tips.

Tips en tricks om te knallen met jouw sollicitatiebrief

  • Zorg voor een nette opmaak. Vermeld bovenaan de sollicitatiebrief zaken zoals jouw contactgegevens, de datum, de plaats en de functie waar je op solliciteert
  • Wees specifiek en vermijd algemene en nietszeggende termen zoals: “Uw bedrijf spreekt mij erg aan.” of “Vanwege mijn ervaring denk ik passend te zijn voor uw functie.”
  • Dwaal niet af en schrijf informatie die relevant is voor de functie en het bedrijf
  • Hou een duidelijke structuur aan, spring niet van de hak op de tak
  • Kijk naar de schrijfstijl van de vacature en probeer die te matchen
  • Schrijf maximum één A4, als een brief te lang is dan verlies je de aandacht van de lezer
  • Maak een PDF van de brief, dit oogt netter dan een word bestand 

 

Heb je dit allemaal gedaan? Dan ben jij nu klaar om die nieuwe baan te scoren. Kijk dan ook zeker even naar onze vacatures, wie weet vind jij hier jouw nieuwe uitdaging!

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement en cookieverklaring.