Zo trek je millennials aan én behoud je ze

Zorg dat toptalent bij je bedrijf blijft!

Als kind werden ze van huis naar school en van school naar sporten gebracht. We noemen ze daarom ook wel spottend de ‘achterbankgeneratie’. Opgegroeid met de belofte dat ze alles kunnen bereiken, als ze het maar willen! Millennials, ook wel generatie Y genoemd, zijn zelfverzekerd, veeleisend, maar hard werkend. Deze talentvolle young professionals aan je bedrijf binden vergt wellicht wat aanpassingsvermogen, maar je krijgt er dan ook veel voor terug. Wij spreken deze millennials dagelijks en weten als geen ander waar zij in een bedrijf naar op zoek zijn. Hoe trek je dit talent aan én, nog belangrijker, hoe behoud je ze?

1. Zorg voor minder hiërarchie

Millennials worden zenuwachtig van een te grote machtsverhouding. Voor een millennial is iedereen gelijk en een hogere leeftijd of functie zal niet direct lijden tot meer ontzag. Dat wil niet zeggen dat ze geen respect hebben voor leidinggevenden, ze willen alleen zo veel mogelijk met iedereen op een lijn kunnen liggen en zich op hun gemak voelen. Dát is een werkomgeving waarin millennials zich thuis voelen.

2. Betrek millennials bij de bedrijfsvoering

Strategische beslissingen alleen maar door het MT laten maken kan een gemiste kans zijn. De Y generatie is hoog opgeleid en weet vaak hele slimme oplossingen voor problemen binnen een bedrijf. Sowieso kunnen millennials er niet zo goed tegen wanneer processen verouderd of inefficiënt zijn. De uitspraak “Dit kan toch veel sneller en slimmer” kan je zeker van hen verwachten. Zorg dat er voldoende ruimte is voor hen om mee te denken. Ze voelen zich graag gehoord en willen vooral niet te veel aan de zijlijn staan. Ze zijn onderdeel van het bedrijf en houden van het ‘we-doen-het-samen-gevoel’.

3. Zorg dat ze hun werk ergens voor doen

Het heeft weinig zin om gewoon te zeggen wat er moet gebeuren en dan verwachten dat je geen kritische vragen krijgt. Millennials doen werk niet alleen meer om brood op de plank te krijgen, werk is een belangrijk onderdeel van hun leven en identiteit. Het is goed om een duidelijke ‘Why?’ te hebben. Geef hen het idee dat ze werken voor een hoger doel en ze zullen veel gemotiveerder zijn om álles te geven. Het is belangrijk dat ze door hun werk geïnspireerd worden.

4. Toon waardering voor prestaties

Een ander aspect aan werk dat millennials belangrijk vinden is feedback, zowel positief als negatief. Generatie Y houdt van positieve feedback, daar krijgen ze energie van en geeft ze nog meer het gevoel dat ze het werk ergens voor doen. Maar eerlijkheid wordt ook heel belangrijk gevonden. Als iets niet goed is, horen ze dit ook graag. Waarom? Omdat ze zich graag ontwikkelen en verder willen komen. Breng dit dan uiteraard wel als opbouwende kritiek.

5. Geef ze voldoende vrijheid

We weten allemaal dat de 9 tot 5 mentaliteit meer en meer aan het verdwijnen is. De scheiding tussen werk en privé vervaagt steeds meer. Het hangt natuurlijk erg af van de functie, maar waar mogelijk kan het goed zijn om meer vrijheid te geven op het gebied van werktijden en werklocatie. Met de digitale mogelijkheden en de instelling van millennials zijn er zat mogelijkheden om hen te laten werken wanneer zij het meest productief zijn. Deze manier van werken wint nog maar langzaam vertrouwen bij werkgevers, maar heeft de potentie om een positief effect te hebben op de productiviteit.

Tot slot

Een vaak gehoord commentaar is dat deze doelgroep niet zo veeleisend moet zijn en zich ook maar moet aanpassen aan het bedrijfsleven. Het moet natuurlijk zeker van twee kanten komen. Millennials komen er vanzelf achter dat niet alles in het leven vanzelfsprekend is en dat er wel degelijk hard moet worden gewerkt voor werkgeluk en voldoening in je carrière. Maar de arbeidsmarkt is krap, kandidaten hebben het vaak voor het uitkiezen en ze hebben er geen moeite mee om te switchen als ze het niet naar hun zin hebben. Is je organisatie niet voldoende aangepast aan deze millennials, raak je ze kwijt aan de concurrentie die hier al wel op heeft ingespeeld.