5 marketing trends- en ontwikkelingen van 2020

Tips voor marketing young professionals – 13 Dec 2021 door Denzel Prijor

De marketingbranche is een branche die constant in beweging is en sneller groeit dan ooit. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Tegenwoordig kun je haast niet meer om marketing heen, zowel als bedrijf als consument. Wat zijn huidige marketing trends- en ontwikkelingen?


5 marketing trends- en ontwikkelingen


Voice search
Voice Search is een erg breed begrip, maar de intentie is hetzelfde: apparaten aansturen door middel van spraakopdrachten. Volgens een artikel van Frankwatching blijft voice search groeien als kool. Deze trend zal zich het komende jaar ook blijven voortzetten. 

  • Google maakte begin dit jaar bekend dat er een half biljoen mensen gebruik maken van de Google Assistant.
  • In 2022 zullen webshopaankopen via spraakopdrachten oplopen tot $40 biljoen.
  • 55% van de tieners gebruiken spraakopdrachten al dagelijks.

Automatisering
Tijd is geld en daarom is voor grote bedrijven automatisering van groot belang. Om als bedrijf je productie te vergroten, is automatisering noodzakelijk. Waarschijnlijk heeft bijna iedere marketeer wel eens gehoord van Artificial intelligence (AI). Deze taken worden op een intelligente manier uitgevoerd, waardoor processen efficiënter en nauwkeuriger worden. AI wordt steeds slimmer gemaakt, doordat computers nu uit zichzelf fouten kunnen herkennen en verbeteren.


Globalisering
Volgens een artikel van de Rabobank, heeft de communicatietechnologie van de afgelopen jaren geleidt tot makkelijkere informatieoverdrachten. Globalisering en de toegenomen wereldhandel kan niet los worden gezien van deze technologie. De landsgrenzen zijn vervaagd door het internet. Ga maar na, hoe makkelijk is het om via internet iets te bestellen bij een internationale webshop? Bijvoorbeeld bij een grootmacht zoals Amazon. Tot een aantal jaar geleden had niemand in Nederland hier nog van gehoord en waren vooral Bol en CoolBlue de grote jongens. Dankzij globalisering is Amazon zo groot geworden, dat ze een gevaar kunnen worden voor de Nederlandse grote partijen. De overdracht van informatie en goederen zal de komende jaren dan ook alleen maar toenemen als gevolg van deze communicatietechnologie. 


B2B digital marketing
Voorheen was het alleen gebruikelijk om digital marketing toe te passen bij B2C. Dankzij slimme data, technologie en automatisering wordt het nu ook steeds makkelijker om binnen B2B micro-personalisatie toe te passen. Om deze vorm van digital marketing toe te passen, dien je inzicht in je B2B klant te hebben. Je dient hierbij de buyer journey van je B2B klanten goed in kaart te zetten. Content kan hierbij een belangrijk onderdeel zijn, maar ook andere marketingkanalen zoals social media en e-mailmarketing. Het staat nog wel in de kinderschoenen, maar technologische marketing trends en -ontwikkelingen hebben hier verandering in gebracht. Kortom, er zijn nog veel mogelijkheden in deze markt. 


Big data
Als gevolg van de toename van het internetgebruik, is er een enorme hoeveelheid data beschikbaar. Dit heet ook wel big data. Big data brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Deze hoeveelheid opgeslagen data kan namelijk zo complex zijn, dat het onmogelijk is hier waardevolle informatie uit te halen. Daarnaast is er veel ruimte nodig om al deze data op te slaan. Als er slim wordt omgegaan met data, kan het waardevolle informatie geven. Steeds meer bedrijven maken beslissingen op basis van deze big data.  

 

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement en cookieverklaring.