Gekke sollicitatietrends in 2025
Tegenwoordig denken we alles gezien te hebben. Informatie verspreidt zich binnen een mum van tijd van A naar B, waardoor nieuwe ontdekkingen nooit lang nieuw blijven. Dat geldt ook voor de arbeidsmarkt.
De competitie om de beste baan of medewerker te vinden is pittig. Bedrijven en werkzoekenden doen er alles aan om hun beste beentje voort te zetten, wat een aantal nieuwe sollicitatietrends in gang zet. En sommige trends zijn ronduit bizar.
De TikTok-sollicitatie
Wie kijkt er nog naar een ouderwets cv als je je skills kunt laten zien in een gave video? Want als het op TikTok werkt, dan zit er vast meer in. Daarom worden er dus steeds vaker sollicitatievideo's met catchy muziek, snelle edits en een flinke dosis personality naar werkgevers gestuurd. En het werkt (nou ja, soms). Want sommige bedrijven juichen deze creatieve aanpak toe. Maar andere bedrijven vragen zich dan weer af of ze nu naar een sollicitatie of een auditie voor een realityshow kijken.
Je cv als billboard of QR-code
Opvallen in een stapel cv’s? Sommige sollicitanten kopen gewoon een billboard in de buurt van het hoofdkantoor van hun droombedrijf en laten er hun naam en een pakkende pitch op printen. Anderen printen hun cv op een T-shirt of laten een QR-code tatoeëren (oké, die laatste is hopelijk een grap… toch?). Dit soort creatieve uitspattingen trekken gegarandeerd de aandacht – of ze positief uitpakken, is een tweede.
Solliciteren via dating-apps
Ja, je leest het goed. Sommige werkzoekenden gebruiken Tinder en Bumble om hun droombaan te vinden. Hoe? Door hun profieltekst te vullen met carrièreambities in plaats van statements over wie er voor een eerste date hoort te betalen. "Swipe right als jij een recruiter bent met een openstaande marketingfunctie!" Het klinkt gek, maar sommige kandidaten hebben via deze weg daadwerkelijk een gesprek kunnen regelen. Love is hier niet in the air, maar een contractaanbieding dan weer wel.
Lekker solliciteren met ... een taart
Waarom een standaard cv sturen als je je werkervaring op een taart kunt printen? Steeds meer sollicitanten kiezen voor een unieke eerste indruk door hun cv of motivatiebrief op een taart of koekjes te laten drukken. Nu maar hopen dat de bezorger niet te hard over drempels rijdt.
De ‘Hire Me’ stunt
Van een sollicitant die een heel rapnummer schrijft over waarom hij perfect is voor de functie, tot iemand die een taxi huurt om een CEO een lift aan te bieden met een ingebouwde pitch – sommige werkzoekenden gaan écht ver om indruk te maken. Soms werkt het, soms leidt het tot viral fame – en in sommige gevallen misschien tot een straatverbod.
Wat denk je? Durf jij buiten de lijntjes te solliciteren of doe je het toch liever op de traditionele manier?