JUSTIN Recruitment
JUSTIN Recruitment

Accountmanager is een functietitel die je vast wel eens voorbij hebt zien komen. Of je nu op zoek bent naar jouw eerste baan, een carrièreswitch overweegt of je gewoon nieuwsgierig bent naar wat een Accountmanager precies doet, JUSTIN vertelt je er graag meer over.

Maar, wat doet een Accountmanager?

Kort door de bocht is Accountmanager een rol die sales met relatiebeheer combineert. Dat betekent dat je nieuwe klanten aanspreekt, maar dat je ook je uiterste best doet om deze klanten langdurig tevreden te houden en zo loyaliteit probeert te creëren. Soms beheer je meerdere klanten, maar het zou ook kunnen dat je verantwoordelijk bent voor één grote klant. Laten we hier even verder op ingaan!

Jouw dag als Accountmanager

Beeld het je even in. Jij vindt het raakvlak tussen het commerciële en klantcontact fantastisch, dus je hebt ja gezegd tegen een nieuwe uitdaging als Accountmanager. Hoe ziet jouw dag er dan uit? Uiteraard verschilt dit per sector en bedrijf, maar er zijn een aantal elementen die vast en zeker altijd terugkomen.

Plannen maar!

Jouw ochtend begint met een heerlijke kop koffie of thee, een sapje, bedenk het maar. Eerst die e-mails even afhandelen. Waarschijnlijk vind je er een aantal in je inbox. Reacties van potentiële klanten die jij zelf hebt gevonden en benaderd, die nu aangeven dat ze toch wel benieuwd zijn naar wat jij voor ze kunt betekenen. Daarnaast een aantal afspraakbevestigingen. Top! Dat betekent dat jij jouw demo kunt gaan personaliseren. Daar komt uitgebreid klantonderzoek bij kijken, zodat jij jullie service goed kunt afstemmen op de klantbehoefte. Giet het in een mooie presentatie en jij bent klaar om op het afgesproken moment de auto in te stappen en de prospect omver te blazen met jouw verhaal!

Dat gezegd is het eigenlijk alweer tijd voor jou om dat maar eens te gaan doen bij de afspraak die je vanmiddag hebt staan. Heb je geen afspraak staan? Dan gebruik je de middag om op zoek te gaan naar nieuwe potentiële klanten en contact met ze op te nemen. Zouden ze jouw hulp kunnen gebruiken? 

Relatiebeheer

Vergeet ook niet te kijken of huidige klanten met vragen zitten. Wanneer heb je ze eigenlijk voor het laatst gesproken? Misschien is het even tijd om te peilen hoe het met ze gaat en of ze nog steeds tevreden zijn, of dat ze behoefte hebben aan nieuw advies. Uiteraard leg je alles ook administratief vast zodat jij en je collega’s exact weten wat de huidige status is.


Je blokkeert later deze week ook even een moment in je agenda om marktonderzoek te doen. Zijn er verdere ontwikkelingen geweest in jouw sector? Nieuwe upgrades binnen jullie bedrijf zelf? Dan mag je zeker niet vergeten te kijken of dit de klanten in jouw klantenbestand verder zal helpen en of je ze hiervan op de hoogte moet brengen. Waarschijnlijk ben jij inmiddels wel klaar om naar huis te gaan.

Zo, je leest het al, als Accountmanager blijf je lekker bezig. Het is een dynamische rol met een hoop eigen verantwoordelijkheid en dat moet bij je passen. Je bent in staat om nieuwe commerciële kansen te spotten en te grijpen, maar je vergeet ook niet je bestaande klantenbestand de aandacht te geven die ze verdienen. Het is dus belangrijk dat je proactief en communicatief vaardig bent. Daarnaast is het ook erg belangrijk om administratief alles accuraat vast te leggen zodat belangrijke klantbehoeften zeker niet over het hoofd worden gezien. Maar ook zodat jouw collega’s goed op de hoogte zijn van contact dat er al loopt.

De taken van een Accountmanager

Dat is een hele boterham. Laten we dit dus overzichtelijk maken door een aantal belangrijke verantwoordelijkheden van een accountmanager samen te vatten.

  • Warme en koude acquisitie bij potentiële klanten;
  • Relatiebeheer bij bestaande klanten;
  • Marktanalyse en hierbij inspelen op kansen en eventuele bedreigingen;
  • Advies en ondersteuning bieden aan klanten;
  • Administratief documenteren van contact en klantgegevens;
  • Klantbezoeken inplannen en uitvoeren;
  • Presentaties, demo’s en trainingen geven aan (potentiële) klanten.


Uiteraard verschillen deze taken afhankelijk van een aantal factoren. Zo zou het kunnen dat je bij een grotere organisatie verantwoordelijk wordt voor minder taken voor meer klanten. Bij een kleinere organisatie zul je sneller van A tot Z verantwoordelijkheid dragen. Daarnaast zou het kunnen dat je meer of minder te maken krijgt met acquisitie. Lees je dus zeker van tevoren goed in. Wees ook niet bang om vragen te stellen over de inhoud van de functie als deze voor jou niet helemaal duidelijk is. Je wilt natuurlijk goed weten waar je aan begint.

Welke achtergrond heeft een Accountmanager

Er zijn verschillende manieren om Accountmanager te worden. De meesten hebben een mbo+ of hbo achtergrond in een commerciële richting. Denk hierbij aan bedrijfskunde, commerciële economie, international business & management, marketing & communicatie, je snapt het wel. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de sector waar je in terecht komt. Eerdere werkervaring en affiniteit met die sector zijn ook erg waardevol als je een carrière als Accountmanager overweegt.

Toch kun je met een andere achtergrond maar de juiste competenties ook zeker passend zijn voor een functie als accountmanager. Tegenwoordig bieden veel bedrijven namelijk uitgebreide inwerktrajecten en soms zelf in-house opleidingen voor functies. Welke eigenschappen maken jou dan een interessante match voor een rol als Accountmanager?

  • Resultaatgericht. 
    Bij commerciële functies komen vaak bepaalde targets kijken. Belangrijk is dus dat jij deze niet uit het oog verliest en het een uitdaging vindt om hier naartoe te werken. Je bent daarom onder andere stressbestendig.
  • Communicatief vaardig.
    Als Accountmanager ben jij de schakel tussen klant en bedrijf. Dat betekent dat je met relatiebeheer te maken krijgt. Jij moet bestaande klanten tevreden houden, maar ook continu inspelen op klantbehoeften om top-of-mind te blijven. Je wilt namelijk niet dat klanten naar de concurrent overstappen. Goede communicatie en proactiviteit zijn dus cruciaal in jouw rol.
  • Commercieel inzicht.
    Jij ziet kansen en laat ze niet aan je voorbijgaan. Je volgt ontwikkelingen binnen de markt op en weet deze te linken aan jouw klantenbestand. Op die manier zorg jij altijd voor de optimale producten of dienstverlening naar jouw klanten toe. 


Welke rollen zijn er eigenlijk allemaal?

Er bestaan verschillende rollen binnen Accountmanagement. Elke rol vraagt natuurlijk weer iets anders. Heb je nog niet al te veel werkervaring opgedaan, dan zul je waarschijnlijk als Junior Accountmanager starten. Op die manier krijg je voldoende ruimte en begeleiding om de functie onder de knie te krijgen.

Het is ook mogelijk dat een bedrijf onderscheid maakt tussen binnendienst en buitendienst rollen. De benaming spreekt voor zich, maar in de buitendienst zit je zelden op kantoor en ben jij vaak onderweg naar klanten. Een binnendienst rol is dan weer net het omgekeerde waardoor je veel op kantoor te vinden bent.


Werk jij bij een corporate organisatie met grote klanten? Dan zou het zomaar kunnen dat jij doorgroeit tot Key Account Manager. In deze functie draag je niet de verantwoordelijkheid voor de belangrijkste klant(en) binnen de organisatie. Dit zijn vaak klanten die bijvoorbeeld een hoge omzet genereren of die een grote strategische waarde hebben voor jullie organisatie. Best pittig dus!

Wat is het salaris van een Accountmanager

Wat je als Accountmanager verdient hangt ook weer van meerdere zaken af. Zo wordt er naar jouw achtergrond en ervaring gekeken, maar ook het niveau van de functie zelf speelt een rol. 


Gemiddeld verdient een Accountmanager tegenwoordig tussen de €2300,- en €6500,- bruto op basis van 40 uur. Dat is natuurlijk een enorm brede range die vooral veel met ervaring te maken heeft. Als junior Accountmanager met 1 tot 3 jaar werkervaring kun je vaak rekenen op een salaris dat oploopt tot ongeveer €3000,- bruto per maand. Bouw je meer ervaring op? Dan stijgt jouw salaris uiteraard ook.

Daarnaast werken commerciële functies vaak met een bonusregeling. Deze kunnen individueel- of bedrijfsresultaat gebonden zijn. Haal jij de gestelde doelen? Dan word je daarvoor beloond. Leuk toch!

Ben jij nu helemaal enthousiast geworden om als Accountmanager aan de slag te gaan? Super! Via onze vacature pagina vind je makkelijk alle openstaande commerciële functies. Toch benieuwd wat de commerciële branche nog meer te bieden heeft? Dan vertellen we je in onze blog over commerciële functies graag meer! 

Zit je toch met andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Bekijk een van onze vacatures

job-image
36 - 40 uur, 32 - 36 uur Amsterdam 3.000 - 4.000
Nieuw
job-image
36 - 40 uur, 32 - 36 uur Aalsmeer
Nieuw
job-image
36 - 40 uur Nieuw-Vennep 3.000 - 4.000
Nieuw
job-image
36 - 40 uur Alphen aan den Rijn 2.500 - 5.000
job-image
36 - 40 uur Amsterdam 3.000 - 3.500
job-image
32 - 36 uur Aalsmeer 2.500 - 3.300

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.