JUSTIN Recruitment
JUSTIN Recruitment

Wat is een SWOT-analyse?


Een SWOT-analyse wordt ook wel eens een sterkte-zwakteanalyse genoemd. Letterlijk staat het voor:


Strengths
(sterktes)
Weaknesses (zwaktes)
Opportunities (kansen)
Threats (bedreigingen)


Het is een manier om de sterktes en zwaktes van een organisatie naast de kansen en bedreigingen uit de markt te leggen. Je ziet in een oogopslag waar nieuwe kansen en mogelijkheden voor je bedrijf liggen en op welke manier je deze het beste kunt benaderen vanuit jullie sterke en zwakke punten. Een SWOT-analyse is vaak onderdeel van het ondernemingsplan of een marketingplan. Maar je kunt het net zo goed op andere gebieden toepassen, zoals bijvoorbeeld op je eigen carrière. 

Hoe gebruik ik een SWOT-analyse?

Nu weet je wat een SWOT-analyse is, ben je vast benieuwd hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken! Belangrijk is om onderscheid te maken tussen twee onderdelen: namelijk  de interne analyse en de externe analyse, de marktanalyse. 

Interne analyse

Als eerste maak je een analyse van je eigen organisatie, of van je eigen carrière. Hier neem je dus geen invloeden vanuit de omgeving in mee en kijk je alleen naar de elementen waar je zelf invloed op hebt. Vind je het lastig om deze punten zelf te benoemen? Kijk dan naar concurrenten en waar je beter, of minder goed in scoort.

Strengths

Dit gaat over de sterke punten van jouw organisatie, of als je een SWOT-analyse voor jezelf toepast over je eigen sterke punten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: Uitgebreide kennis van de markt, expertise binnen het vakgebied, een goed imago of klantvriendelijkheid. Punten waar jullie in uitblinken en bovengemiddeld in presteren.

Weaknesses

Dit zijn dan weer de punten waar jullie slechter dan gemiddeld op scoren. Dit kan zowel bewust als onbewust zijn. Zo zou het kunnen dat jullie ervoor kiezen te investeren in kennis en expertise, maar minder in service waardoor klantvriendelijkheid laag scoort. Een ander voorbeeld van een weakness zou hoge kosten kunnen zijn. Belangrijk is weer dat deze zwakke punten over interne factoren gaan en dus niet over externe invloeden.

Externe analyse

Vervolgens ga je buiten de eigen organisatie kijken, of buiten jouw eigen situatie. Welke kansen en bedreigingen zijn er vanuit de markt. Dit zijn zaken die voor alle organisaties kunnen gelden, of die er ook zouden zijn als jouw organisatie er niet was. Voorbeelden zijn: de financiële markt, marketingtrends, politieke ontwikkelingen, noem het maar op.

Opportunities

Welke nieuwe kansen zijn jullie op korte en lange termijn? Denk hierbij aan verschuivingen in de markt of nieuwe technologische ontwikkelingen waardoor jullie product of service nog aantrekkelijker wordt voor consumenten. Maak je de SWOT-analyse voor jezelf? Dan zijn er misschien nieuwe opleidingsmogelijkheden of tools die ervoor kunnen zorgen dat jij nog beter wordt in je werk.

Threats

Welke externe factoren vormen nu een bedreiging voor je organisatie of kunnen dit in de toekomst worden? Dit kunnen veranderingen zijn in de wet- en regelgeving, de economische situatie of nieuwe ontwikkelingen die jouw product of dienst in een zwakkere positie in de markt plaatsen.

Tips

  • Om een zo goed mogelijk beeld te vormen over de organisatie, kun je het beste mensen uit verschillende teams en buitenstaanders betrekken bij het maken van een SWOT-analyse. Op die manier voorkom je tunnelvisie.

  • Probeer bij ieder onderdeel ongeveer drie punten te kiezen en houd hierbij rekening met het perspectief van je doelgroep.
    Probeer in niet te algemene termen te werken, wees concreet. Zet bijvoorbeeld bij threats niet “nieuwe ontwikkelingen” maar bijvoorbeeld “de nieuwe ontwikkeling X maakt Y mogelijk en dat zou invloed Z op ons kunnen hebben”.

  • Wil je de SWOT-analyse nog een stap verder doorzetten? Dan kun je deze gebruiken om een confrontatiematrix op te stellen. Plaats je belangrijkste sterke punten en zwakke punten tegenover de kansen en bedreigingen van je onderneming. Vervolgens bekijk je wat het effect van die sterke- en zwakke punten op de kansen en bedreigingen zijn.

  • Denk tijdens het maken van een SWOT-analyse niet alleen na over de huidige situatie, maar ook over de toekomst. Verder is het tijdens het maken van de externe analyse goed om zowel op mesoniveau (de hele branche) als op macroniveau (de hele markt) kansen en bedreigingen te overwegen.

Het maken van een SWOT-analyse kan dus nieuwe inzichten bieden in de werking van een organisatie en de huidige strategieën, maar ook in je eigen carrière. Wij raden je zeker aan om dit een keer te proberen, wie weet welke nieuwe inzichten je eruit kunt halen!

Bekijk een van onze vacatures

job-image
36 - 40 uur, 32 - 36 uur Nieuw-Vennep
Nieuw
job-image
24 - 32 uur, 36 - 40 uur, 32 - 36 uur Nieuw-Vennep 4.000 - 5.000
Nieuw
job-image
36 - 40 uur, 32 - 36 uur Alphen aan den Rijn, Rotterdam
Nieuw
job-image
36 - 40 uur Amsterdam 4.000 - 5.000
Nieuw
job-image
36 - 40 uur Amsterdam 2.500 - 3.200
Nieuw
job-image
24 - 32 uur, 36 - 40 uur, 32 - 36 uur Amsterdam 3.500 - 4.500
Nieuw

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.